Nákladní vozy
Nákladní vozy
Japonské nákladní vozy jsou kombinací severoamerické a britské železnice. Původní britský model léta připomínalo používání krátkých dvounápravových vozů, zatímco delší podvozkové vozy byly ve výrazné menšině. Na rozdíl od britských vozů ale byly vozy vybaveny tlakovou brzdou a automatickými spřáhly, čímž se zjednodušily manipulace s vozy. Severoamerický vzor je hodně vidět zejména u tvaru skříní vozů. Vlastní vlak ale vypadal spíš "britsky" než "americky", ale ve výsledku hlavně "japonsky".
Vozy pro přepravu automobilů
ク5000 - Ku5000


Otevřené vozy
- トラ70000 - ToRa70000

Otevřený vůz vhodný pro přepravu zboží nevyžadující ochranu před počasím. Vyrobeno 5100 vozů. Máme 8 prázdných vozů vhodných k naložení. MODEL SKUTEČNOST
トラ90000 - ToRa90000

トラ145000 - ToRa145000

Vozy vznikly modernizací 800 vozů řady ToRa45000 (výměna dřevěné podlahy za ocelovou). Po potřebu drah se stále používají. Máme 8 vozů MODEL SKUTEČNOST
ト キ 25000-ToKi25000

Vozy pro přepravu kontejnerů
コキ5500 - KoKi5500

コキ10000 - KoKi10000

První vysokorychlostní vůz pro přepravu kontejnerů v Japonsku, mohl jet ložený rychlostí až 100 km/h. V letech 1966-69 jich bylo vyrobeno 456. V roce 1996 řada vlivem přílivu nových kontejnerových vozů zaniká.
Máme 10 vozů do ucelené soupravy. MODEL SKUTEČNOST
コキフ10000 - KoKiFu10000

Varianta vozu KoKi10000 s kabinou brzdaře. Tento vůz uzavíral soupravu vozů KoKi10000. Vyrobeno 59 kusů,máme 2 vozy v modelu. MODEL SKUTEČNOST
コキ50000 - KoKi50000

Výsypné vozy
ホ キ 800-HoKi800

ホ キ 2200-HoKi2200

ホ キ 2500-HoKi2500

ホ キ 5700-HoKi5700
Varianta 1: Chichibu cement

Varianta 2: Onoda cement

SKUTEČNOST: Vyrobeno celkem 628 vozů. Vozy jsou v současnosti provozovány pouze na soukromých tratích, na celostátní síť již více let nezajíždí.
ホキ7000-HoKi7000
Vyrobeno pouhých 25 vozů pro vápenky kolem řeky Takahaši na trati Hakubi. Máme 4 vozy.
ホ キ 10000-HoKi10000

Vyrobeno 272 vozů, poslední 2 soupravy po 20 vozech jezdily mezi přístavem v Kawasaki a cementárnou v Mijadžiri do jara 2020.
セキ3000- SeKi3000

Vůz vhodný pro přepravu sypkých substrátů. Vyrobeno 2730 vozů, řada zanikla v roce 1993.
Máme 6 modelů ložených vápencem. MODEL SKUTEČNOST
Kryté vozy
ワ 12000-Wa12000

ワ ム 50000-WaMu50000

V letech 1940-46 vyrobeno celkem 3645 vozů, postupně jsou odstavovány v první polovině 80. let.
ワ ム 60000 - WaMu60000

Vyráběn od roku 1961 přednostně pro nákladní expresy, od 70. let využíván už jen v relačních vlacích. Vyrobeno 8580 vozů, od roku 1987 v provozu posledních 8 pro služební účely, poslední sešrotován v Akitě v roce 2001.
Máme 7 vozů určených do soupravy nákladního expresu, ale může být zařazen do relačního vlaku. Model Předloha
ワ ム 70000-WaMu70000

Vyrobeno celkem 5710 vozů, masivně jsou odstavovány po roce 1980, řada zaniká v roce 1987.
ワ ム 80000-WaMu80000

Nejpočetnější nákladní vůz v Japonsku. Od roku 1960 vyráběn 21 let v celkovém počtu 26 605 kusů. Po roce 1984 doslova zaplnil všechny volné nákladní koleje. V devadesátých letech zůstalo posledních pár set vozů už jen na přepravě papíru, v roce 2012 řada zaniká. Dodnes se po celém Japonsku válí stovky skříní těchto vozů.
Model je přednostně určen pro ucelenou soupravu papíru pro tokijský denní tisk, ale též bývá řazený v relačním vlaku.
ワ ム 580000 WaMu580000

Lehce upravená verse vozů WaMu80000 pro krátkodobou přepravu čerstvých ryb. V roce 1967 vyrobeno 30 vozů. Soustředěny do stanice Jaizu na trati Tokaido, odkud jezdily do Tokia, Nagoji a Kóbe. Výstavba souběžné dálnice převedla tuto přepravu na silnici a na delší trasy se ryby mohly vozit pouze zmražené, což znamenalo použití izotermického vozu. Vozy se následně rozptýlily po síti a sloužily stejně jako ostatní kryté vozy.
ワ ム 90000-WaMu90000

Vyrobeno 15 617 kusů. Taktéž tato řada je v polovině 80. let masivně odstavována a v roce 1986 řada zaniká.
ワ ラ
1-WaRa1

Vyrobeno 17 367 kusů. Taktéž tato řada je v polovině 80. let masivně odstavována a v roce 1987 řada zaniká.
ワ キ
5000-WaKi5000

ワ キ 10000-WaKi10000

Jeden ze tří typů vozů série 10000, zaváděné v roce 1966 pro nákladní expresy s povolenou rychlostí 100 km/h. Další zástupci jsou izotermické vozy ReSa/ReMuFu10000 a kontejnerové vozy KoKi/KoKiFu10000.
ワ キ50000-WaKi50000

Izotermické vozy
レ 12000 - Re12000

V roce 1954 vyrobeno celkem 543 vozů. Tyto vozy ještě neměly chladící zařízení a chlazení nákladu se provádělo pomocí ledu. Nástup modernějších vozů ReMu5000 a ReSa10000 se strojním chlazením tyto vozy rychle odsunul na odstavné koleje. Poslední vůz byl odstaven v roce 1979 a sešrotován v roce 1986.
レム 5000-ReMu5000

レサ
10000 - ReSa10000


Tokijský rybí trh je denně zásobován čerstvými rybami z celého Japonska. V 60. letech výstavba dálnic začala přebírat železnici přepravy ryb. Železnice v této době vyvinula podvozky vhodné pro provoz rychlostí 100 km/h s loženým vozem (viz vozy KoKi10000 a WaKi10000). Třetí typ nových vozů byly právě izotermické vozy ReSa10000, resp. jejich varianta s oddílem vlakvedoucího ReMuFu10000. V letech 1966-67 bylo postupně vyrobeno 137 vozů ReSa10000 a 11 vozů ReMuFu10000. ReSa10000 umožňovala naložit 24 tun ryb, ReMuFu 16 tun ryb. Chlazení bylo provedeno pomocí suchého ledu.
Vozy se využívaly pro sběrné vlaky pro rychlou přepravu ryb na rybí trhy v Tokiu a Ósace:
Trasa 1 ("Tobiuo", česky létající ryba) : Nagasaki - Hakata - Hatabu (Šimonoseki) - Šiodome (Tokio); na tuto přepravu byl stanoven čas pouhých 27 hodin, to tehdy bylo zkrácení času o 15 hodin proti běžnému vlaku. Cestou měl 2 manipulace a 2 přepřahy.
Trasa 2 ("Ginrin"): Kokura - Hatabu - Umeda (Ósaka)
vozy se také používalo příležitostně i pro ucelené vlaky ryb z regionu Tóhoku. Řazeno byly obvykle 12 až 20 vozů v ucelené soupravě, ojediněle i jako skupina vozů v relačním vlaku.
V 80. letech se postupně přechází na kontejnerovou dopravu a v roce 1986 jel "Tobuio" naposledy. Dodnes se dochoval jeden ReMuFu10000 (10000) v železničním muzeu v Saitamě.
Máme 16 vozů ReSa10000 (model předloha a 1 vůz ReMuFu10000 (model předloha), které tvoří ucelenou soupravu.
Cisternové vozy
タ
ム 500-TaMu500

タ キ 1900-TaKi1900
Varianta 1: Chichibu cement

Varianta 2: Myojo cement

Varianta 3: Osaka cement

Ložné zboží: pálené vápno a cement
SKUTEČNOST: Vyrobeno celkem 1728 vozů pro soukromé vlastníky. Na soukromých tratích jsou dále v provozu, byť jezdí již jen zlomek původního počtu vozů.
タ キ 3000-TaKi3000

タ キ 5450-TaKi5450
Varianta 1: Asahi Glass

Varianta 2: Nippon Soda

Varianta 3: Tokuyama Chemicals

Pouze 1 vůz. Model ,Předloha bude snad časem
Varianta 4: Nippon Oil

Ložné zboží: zkapalněný chlór
SKUTEČNOST: Vyrobeno celkem 696 vozů pro řadu soukromých vlastníků. Od roku 2009 tento vůz nezajíždí na veřejnou síť, jezdí pouze po vlečkovém areálu v Čibě.

タ キ 7750-TaKi7750
Varianta 1: Denky Kagaku Kogyo

Varianta 2: Hodogaya chemicals

Varianta 3: Tokuyama chemicals

Pouze 1 vůz. Model, snímek předlohy nebyl zatím nalezen.
Ložné zboží: hydroxid sodný či draselný.
SKUTEČNOST: Vyrobeno celkem 289 vozů. Na veřejnou síť již cca 15 let nezajíždí, lze se s nimi potkat na vlečkách.
タキ9550 - TaKi9550

Měl to být nástupce řady TaKi9900, ale nakonec skončilo jen u dvou prototypů vyrobených v roce 1966. Od výroby se nejspíš nikdy neviděly, protože jeden byl umístěn v Kawasaki a druhý v Niigatě. Přestože šlo o pouhé prototypy, oba vydržely v provozu 40 let než byly odstaveny a v roce 2007 sešrotovány.
タキ9900 - TaKi9900

Výroba vozů TaKi3000 se zastavila v roce 1964, ale počet vozů pro přepravu ropných derivátů (především benzínu) stále nedostačoval rostoucí poptávce. Ze severní ameriky přišla konstrukce skříně vozu jako bezrámové kotlové nádoby. Vypuštění konstrukce rámu umožnilo zvýšit objem kotle při současném zkrácení vozu o 1 metr. Zároveň nabídly ložný objem 48 m3, což se využívalo při přepravě benzínu.
Máme 8 vozů od zařaditele Nagai Jusu: Model Předloha
SKUTEČNOST: Vyrobeno v letech 1962 - 1966 celkem 594 vozů pro různé vlastníky. V provozu do roku 2008 mimo poslední vůz u JR Hokkaido, který byl vyřazen a sešrotován až v roce 2014.
タキ10600 - TaKi10600

Po zavedení vozů TaKi1900 vznikla v cementárně společnosti Mjódžó cement v Itoigawě potřeba nového typu vozu, který by lépe vyhoval pro potřeby některých odběratelů, především přílišnou výškou vozu a také zbytečný ložný objem vozu, kde vzhledem k omezení hmotnosti na nápravu na okolních tratí šlo vozy naložit jen na dvě třetiny svého objemu.
Nový typ vozů byl proti svému předchůdci o 200 mm nižší a nabízel ložný objem 28 m3, což při celkové hmotnosti vozu 14 tun umožňovalo naložit 35 tun cementu. Pro tyto parametry byly vozy určeny na trasy do skladišť cementu v Šiokawě a Hirotě (oboje na trati Ban-Etsu), v Jamagatě nebo na trati Iida. Z předloh našich modelů se k vozům hodí lokomotivy EF81 2, DD16 304, DD51 756 a DD51 1021, které se často podílely na přepravě ucelených souprav těchto vozů z Itoigawy přes Niitsu na trať Ban-Etsu, a také dvojče lokomotiv řady EF64 na úseku Naoetsu - Tatsuno na ucelených vlacích směr trať Iida.
Máme 12 vozů do ucelené soupravy: Model Předloha
SKUTEČNOST: Vyrobeno v letech 1968 - 71 celkem 70 vozů, poslední vyřazen v roce 2000.
タキ12200-TaKi12200
Vůz vhodný na přepravu vápna či cementu. Vyráběn pro jednotlivé vlastníky cementáren.
Varianta 1: Hitachi cement

Máme 2 vozy. MODEL
Varianta 2: Onoda cement

Máme 3 vozy. MODEL
Varianta3: Ósaka cement
Máme 2 vozy: MODEL
タキ14300-TaKi14300

Vůz pro přepravu parafínu. Vyrobeno 7 vozů, jezdily v relaci Tokio - Nagoja a Tokio - Korijama. Řada zanikla v roce 2008.
Máme 1 vůz. MODEL SKUTEČNOST
タキ25000-TaKi25000
