Nákladní vozy

Nákladní vozy

Japonské nákladní vozy jsou kombinací severoamerické a britské železnice. Původní britský model léta připomínalo používání krátkých dvounápravových vozů, zatímco delší podvozkové vozy byly ve výrazné menšině. Na rozdíl od britských vozů ale byly vozy vybaveny tlakovou brzdou a automatickými spřáhly, čímž se zjednodušily manipulace s vozy. Severoamerický vzor je hodně vidět zejména u tvaru skříní vozů. Vlastní vlak ale vypadal spíš "britsky" než "americky", ale ve výsledku hlavně "japonsky". 

Vozy pro přepravu automobilů

ク5000 - Ku5000 

Celkem 12 kusů: 10 kusů ložených automobily, 2 kusy prázdné Model Předloha

SKUTEČNOST: Vyrobeno 930 vozů, provoz ukončen v srpnu 1996.


Otevřené vozy

  •                                                                    トラ70000 - ToRa70000

Otevřený vůz vhodný pro přepravu zboží nevyžadující ochranu před počasím. Vyrobeno 5100 vozů. Máme 8 prázdných vozů vhodných k naložení. MODEL SKUTEČNOST

トラ90000 - ToRa90000

Vozy jsou určeny na přepravu štěpky (rekonstrukce vozů typu ToRa45000. Celkem 8 kusů (ucelený set) Model Předloha

SKUTEČNOST: Rekonstruováno celkem 2436 vozů, poslední vyřazeny v roce 2002 na Hokkaidu.

トラ145000 - ToRa145000

Vozy vznikly modernizací 800 vozů řady ToRa45000 (výměna dřevěné podlahy za ocelovou). Po potřebu drah se stále používají. Máme 8 vozů MODEL SKUTEČNOST

ト キ 25000-ToKi25000

Vozy můžou být při přepravě otevřené nebo kryté plachtou. 

Celkem 5 vozů. Model Předloha

SKUTEČNOST: Vyrobeno 4500 vozů, malá část stále v provozu.


Vozy pro přepravu kontejnerů

コキ5500 - KoKi5500

Celkem 7 vozů ložených kontejnery. Model Předloha

SKUTEČNOST: Vyrobeno 2785 vozů, posledních 214 vozů stále v provozu.

コキ10000 - KoKi10000 

První vysokorychlostní vůz pro přepravu kontejnerů v Japonsku, mohl jet ložený rychlostí až 100 km/h. V letech 1966-69 jich bylo vyrobeno 456. V roce 1996 řada vlivem přílivu nových kontejnerových vozů zaniká. 

Máme 10 vozů do ucelené soupravy. MODEL SKUTEČNOST

コキフ10000 - KoKiFu10000 

Varianta vozu KoKi10000 s kabinou brzdaře. Tento vůz uzavíral soupravu vozů KoKi10000. Vyrobeno 59 kusů,máme 2 vozy v modelu. MODEL SKUTEČNOST

コキ50000 - KoKi50000

Celkem 12 vozů; 11 ložených kontejnery, 1 prázdný. Model Předloha

SKUTEČNOST: Vyrobeno 3276 vozů, řada vyřazena v březnu 2018.


Výsypné vozy

ホ キ 800-HoKi800

Ložné zboží: štěrk, vápenec, uhlí. Celkem 4 vozy. Model Předloha

SKUTEČNOST: Vyrobeno 1066 vozů, vozy jsou dodnes v provozu.

ホ キ 2200-HoKi2200 

Ložné zboží: obiloviny, slad. Celkem 6 vozů. Model Předloha

SKUTEČNOST: Vyrobeno 1160 vozů, v provozu do roku 2000.

ホ キ 2500-HoKi2500

Ložné zboží: vápenec. Celkem 10 vozů. Model Předloha

SKUTEČNOST: Vyrobeno 172 vozů, vozy dojezdily v roce 1999.

ホ キ 5700-HoKi5700

Varianta 1: Chichibu cement

Ložné zboží: vápno, cement. Celkem 10 vozů. Model Předloha

Varianta 2: Onoda cement

Ložné zboží: vápno a cement. Celkem 2 vozy. Model Předloha

SKUTEČNOST: Vyrobeno celkem 628 vozů. Vozy jsou v současnosti provozovány pouze na soukromých tratích, na celostátní síť již více let nezajíždí.

ホキ7000-HoKi7000

Vyrobeno pouhých 25 vozů pro vápenky kolem řeky Takahaši na trati Hakubi. Máme 4 vozy. 

MODEL SKUTEČNOST

ホ キ 10000-HoKi10000

Ložné zboží: uhlí, vápenec. Celkem 12 vozů, 2 od firmy Popondetta a 10 od firmy MicroAce.

  Model1    Model2   Předloha

Vyrobeno 272 vozů, poslední 2 soupravy po 20 vozech jezdily mezi přístavem v Kawasaki a cementárnou v Mijadžiri do jara 2020. 

セキ3000- SeKi3000

Vůz vhodný pro přepravu sypkých substrátů. Vyrobeno 2730 vozů, řada zanikla v roce 1993. 

Máme 6 modelů ložených vápencem. MODEL SKUTEČNOST


Kryté vozy

ワ 12000-Wa12000 

Vozy byly určeny pro rychlé pokrytí poválečného nárůstu nákladní přepravy. Vyrobeny v roce 1956 v počtu 500 vozů. Měly nosnost 12 tun a maximální rychlost 75 km/h. Tento typ začal mizet s rozvojem prvních kontejnerových expresů a řada zanikla v roce 1982.

Máme 6 vozů. Model Předloha

ワ ム 50000-WaMu50000

Máme 2 vozy. Model Předloha

 V letech 1940-46 vyrobeno celkem 3645 vozů, postupně jsou odstavovány v první polovině 80. let. 

ワ ム 60000 - WaMu60000 

Vyráběn od roku 1961 přednostně pro nákladní expresy, od 70. let využíván už jen v relačních vlacích. Vyrobeno 8580 vozů, od roku 1987 v provozu posledních 8 pro služební účely, poslední sešrotován v Akitě v roce 2001.

Máme 7 vozů určených do soupravy nákladního expresu, ale může být zařazen do relačního vlaku. Model Předloha

ワ ム 70000-WaMu70000  

Máme 10 vozů. Model Předloha

 Vyrobeno celkem 5710 vozů, masivně jsou odstavovány po roce 1980, řada zaniká v roce 1987.

ワ ム 80000-WaMu80000   

Máme 31 vozů. Model Předloha

Nejpočetnější nákladní vůz v Japonsku. Od roku 1960 vyráběn 21 let v celkovém počtu 26 605 kusů. Po roce 1984 doslova zaplnil všechny volné nákladní koleje. V devadesátých letech zůstalo posledních pár  set vozů už jen na přepravě papíru, v roce 2012 řada zaniká. Dodnes se po celém Japonsku válí stovky skříní těchto vozů.

Model je přednostně určen pro ucelenou soupravu papíru pro tokijský denní tisk, ale též bývá řazený v relačním vlaku.

ワ ム 580000  WaMu580000

Lehce upravená verse vozů WaMu80000 pro krátkodobou přepravu čerstvých ryb. V roce 1967 vyrobeno 30 vozů. Soustředěny do stanice Jaizu na trati Tokaido, odkud jezdily do Tokia, Nagoji a Kóbe. Výstavba souběžné dálnice převedla tuto přepravu na silnici a na delší trasy se ryby mohly vozit pouze zmražené, což znamenalo použití izotermického vozu. Vozy se následně rozptýlily po síti a sloužily stejně jako ostatní kryté vozy.

Máme 4 vozy. Model Předloha

ワ ム 90000-WaMu90000

Máme 8 vozů. Model Předloha

Vyrobeno 15 617 kusů. Taktéž tato řada je v polovině 80. let masivně odstavována a  v roce 1986 řada zaniká.

ワ ラ 1-WaRa1

Máme 15 vozů. Model Předloha 

Vyrobeno 17 367 kusů. Taktéž tato řada je v polovině 80. let masivně odstavována a v roce 1987 řada zaniká. 

ワ キ 5000-WaKi5000

Máme 4 vozy. Model Předloha

Vyrobeno celkem 1515 vozů. Původní typ vozů zaniká v roce 1992, ale rekonstruované vozy existují dál. Taktéž se dodnes kolem tratí válí řada skříní těchto vozů.

ワ キ 10000-WaKi10000

Jeden ze tří typů vozů série 10000, zaváděné v roce 1966 pro nákladní expresy s povolenou rychlostí 100 km/h. Další zástupci jsou izotermické vozy ReSa/ReMuFu10000 a kontejnerové vozy KoKi/KoKiFu10000.

Máme 4 vozy. Model Předloha 

Vyrobeno celkem 191 vozů. V provozu většinou ve skupinách do 4 vozů v soupravách kontejnerů.  Typ vozů zanikl v roce 2012.

ワ キ50000-WaKi50000

Máme 2 vozy. Model Předloha

Rekonstruováno 25 vozů řady WaKi10000, vozy odstaveny v roce 1995.


Izotermické vozy

レ 12000 - Re12000 

V roce 1954 vyrobeno celkem 543 vozů. Tyto vozy ještě neměly chladící zařízení a chlazení nákladu se provádělo pomocí ledu. Nástup modernějších vozů ReMu5000 a ReSa10000 se strojním chlazením tyto vozy rychle odsunul na odstavné koleje. Poslední vůz byl odstaven v roce 1979 a sešrotován v roce 1986.

Máme 1 vůz. Model Předloha

レム 5000-ReMu5000

Máme 13 vozů.  Model Předloha

Vyrobeno celkem 1481 vozů. S rozvojem chladících kamionů byly postupně odstavovány a typ vozů v roce 1986 zaniká. Opět se po Japonsku nachází velké množství opuštěných skříní.

レサ 10000 - ReSa10000

レム フ 10000 - ReMuFu10000

Tokijský rybí trh je denně zásobován čerstvými rybami z celého Japonska. V  60. letech výstavba dálnic začala přebírat železnici přepravy ryb. Železnice v této době vyvinula podvozky vhodné pro provoz rychlostí 100 km/h s loženým vozem (viz vozy KoKi10000 a WaKi10000). Třetí typ nových vozů byly právě izotermické vozy ReSa10000, resp. jejich varianta s oddílem vlakvedoucího ReMuFu10000. V letech 1966-67 bylo postupně vyrobeno 137 vozů ReSa10000 a 11 vozů ReMuFu10000. ReSa10000 umožňovala naložit 24 tun ryb, ReMuFu 16 tun ryb. Chlazení bylo provedeno pomocí suchého ledu.

Vozy se využívaly pro sběrné vlaky pro rychlou přepravu ryb na rybí trhy v Tokiu a Ósace:

Trasa 1 ("Tobiuo", česky létající ryba) : Nagasaki - Hakata - Hatabu (Šimonoseki) - Šiodome (Tokio); na tuto přepravu byl stanoven čas pouhých 27 hodin, to tehdy bylo zkrácení času o 15 hodin proti běžnému vlaku. Cestou měl 2 manipulace a 2 přepřahy.

Trasa 2 ("Ginrin"): Kokura - Hatabu - Umeda (Ósaka)

vozy se také používalo příležitostně i pro ucelené vlaky ryb z regionu Tóhoku. Řazeno byly obvykle 12 až 20 vozů v ucelené soupravě, ojediněle i jako skupina vozů v relačním vlaku.

V 80. letech se postupně přechází na kontejnerovou dopravu a v roce 1986 jel "Tobuio" naposledy. Dodnes se dochoval jeden ReMuFu10000 (10000) v železničním muzeu v Saitamě.

Máme 16 vozů ReSa10000 (model předloha a 1 vůz ReMuFu10000 (model předloha), které tvoří ucelenou soupravu.


Cisternové vozy

タ ム 500-TaMu500

Varianta Japan Oil Transportation. Celkem 2 vozy. Model Předloha

Ložné zboží: ropné deriváty. 

SKUTEČNOST: Vyrobeno celkem 621 vozů. Poslední odstaveny v roce 2000.

タ キ 1900-TaKi1900

Varianta 1: Chichibu cement

Celkem 2 kusy. Model Předloha

Varianta 2: Myojo cement

Celkem 2 kusy. Model Předloha 

Varianta 3: Osaka cement

Celkem 2 kusy. Model Předloha  

Ložné zboží: pálené vápno a cement

SKUTEČNOST: Vyrobeno celkem 1728 vozů pro soukromé vlastníky. Na soukromých tratích jsou dále v provozu, byť jezdí již jen zlomek původního počtu vozů.

タ キ 3000-TaKi3000

Varianta 1: Nippon Oil

Pouze 1 vůz. Model Předloha


Varianta 2: Japan Oil Transportation

Celkem 6 vozů. Model Předloha

Ložné zboží: ropné deriváty

SKUTEČNOST: Vyrobeno celkem 1594 vozů, tento typ vozů byl postupně vyřazován v 90. letech novou řadou vozů typu TaKi1000, poslední byl zrušen v roce 2001. 

タ キ 5450-TaKi5450

Varianta 1: Asahi Glass

Celkem 2 vozy. Model Předloha

Varianta 2: Nippon Soda

Celkem 2 vozy. Model Předloha 

Varianta 3: Tokuyama Chemicals

Pouze 1 vůz. Model ,Předloha bude snad časem

Varianta 4: Nippon Oil

Celkem 1 vůz. Model Předloha

Ložné zboží: zkapalněný chlór

SKUTEČNOST: Vyrobeno celkem 696 vozů pro řadu soukromých vlastníků. Od roku 2009 tento vůz nezajíždí na veřejnou síť, jezdí pouze po vlečkovém areálu v Čibě.

タ キ 6500-TaKi6500

Celkem 2 vozy. Model Předloha

SKUTEČNOST: Vyrobeno 8 vozů pro přepravu metanolu. Jezdily až do roku 1998 kyvadlově mezi městy Čiba a Kurašiki.

タ キ 7750-TaKi7750

Varianta 1: Denky Kagaku Kogyo

Celkem 3 vozy. Model Předloha

Varianta 2: Hodogaya chemicals

Pouze 1 vůz. Model Předloha

Varianta 3: Tokuyama chemicals

Pouze 1 vůz. Model, snímek předlohy nebyl zatím nalezen.

Ložné zboží: hydroxid sodný či draselný.

SKUTEČNOST: Vyrobeno celkem 289 vozů. Na veřejnou síť již cca 15 let nezajíždí, lze se s nimi potkat na vlečkách.

タキ9550 - TaKi9550 

Měl to být nástupce řady TaKi9900, ale nakonec skončilo jen u dvou prototypů vyrobených v roce 1966. Od výroby se nejspíš nikdy neviděly, protože jeden byl umístěn v Kawasaki a druhý v Niigatě. Přestože šlo o pouhé prototypy, oba vydržely v provozu 40 let než byly odstaveny a v roce 2007 sešrotovány.

V modelu se ale budou potkávat hned 4 vozy. Model Předloha

タキ9900 - TaKi9900

Výroba vozů TaKi3000 se zastavila v roce 1964, ale počet vozů pro přepravu ropných derivátů (především benzínu) stále nedostačoval rostoucí poptávce. Ze severní ameriky přišla konstrukce skříně vozu jako bezrámové kotlové nádoby. Vypuštění konstrukce rámu umožnilo zvýšit objem kotle při současném zkrácení vozu o 1 metr.  Zároveň nabídly ložný objem 48 m3, což se využívalo při přepravě benzínu.

Máme 8 vozů od zařaditele Nagai Jusu: Model Předloha

SKUTEČNOST: Vyrobeno v letech 1962 - 1966 celkem 594 vozů pro různé vlastníky. V provozu do roku 2008 mimo poslední vůz u JR Hokkaido, který byl vyřazen a sešrotován až v roce 2014.

タキ10600 - TaKi10600

Po zavedení vozů TaKi1900 vznikla v cementárně společnosti Mjódžó cement v Itoigawě potřeba nového typu vozu, který by lépe vyhoval pro potřeby některých odběratelů, především přílišnou výškou vozu  a také zbytečný ložný objem vozu, kde vzhledem k omezení hmotnosti na nápravu na okolních tratí šlo vozy naložit jen na dvě třetiny svého objemu. 

Nový typ vozů byl proti svému předchůdci o 200 mm nižší a nabízel ložný objem 28 m3, což při celkové hmotnosti vozu 14 tun umožňovalo naložit 35 tun cementu. Pro tyto parametry byly vozy určeny na trasy do skladišť cementu v Šiokawě a Hirotě (oboje na trati Ban-Etsu), v Jamagatě nebo na trati Iida. Z předloh našich modelů se k vozům hodí lokomotivy EF81 2, DD16 304, DD51 756 a DD51 1021, které se často podílely na přepravě ucelených souprav těchto vozů z Itoigawy přes Niitsu na trať Ban-Etsu, a také dvojče lokomotiv  řady EF64 na úseku Naoetsu - Tatsuno na ucelených vlacích směr trať Iida.

Máme 12 vozů do ucelené soupravy: Model  Předloha

SKUTEČNOST: Vyrobeno v letech 1968 - 71 celkem 70 vozů, poslední vyřazen v roce 2000.

タキ12200-TaKi12200 

Vůz vhodný na přepravu vápna či cementu. Vyráběn pro jednotlivé vlastníky cementáren. 

Varianta 1: Hitachi cement 

Máme 2 vozy. MODEL

Varianta 2: Onoda cement

Máme 3 vozy. MODEL

Varianta3: Ósaka cement

Máme 2 vozy: MODEL

タキ14300-TaKi14300

Vůz pro přepravu parafínu. Vyrobeno 7 vozů, jezdily v relaci Tokio - Nagoja a Tokio - Korijama. Řada zanikla v roce 2008.

Máme 1 vůz. MODEL SKUTEČNOST

タキ25000-TaKi25000

Vůz vhodný pro přepravu zkapalněného zemního plynu. Vyrobeno 310 vozů, řada zanikla v roce 2007.

Máme 5 vozů, 1 od společnosti Tomix a 4 od společnosti Kato.

MODEL varianta Tomix, MODEL varianta Kato.

SKUTEČNOST

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky